Çarşamba, Şubat 21, 2007

Avrupa'da çalışmak

Bugün bu konudan bahsetmek ve tecrübelerimi paylaşmak istiyorum. Eminim birçok insan can atıyordur, yurtdışında iş bulayım, hemen zengin olayım, parayı bulayım diye. Birincisi Avrupa'da çalışarak zengin olmak pek mümkün değil. Bizim bildiğimiz klasik anlamda zenginliği yine ticaret yapan insanlar elde ediyor. Yok ben IT sektoründe çalışırım, sonra müdür olurum, genel müdür olurum, turnayı gözünden vururum diyorsanız o ayrı. Ama teknik işlerde çalışıyorsanız, orta seviye bir maaş alırsınız. İşin güzelliği bundan sonra başlıyor. O orta düzeyde maaş size güzel bir yaşam sunuyor. Burada herkesin aldığı maaş aşağı yukarı aynı. Bir temizlikçi 1200 euro alıyorsa, bir sekreter 1400 gibi birşey alıyor, IT çalışanları 2000 e yakın alırken, proje yöneticileri 2300 euro + araba alıyor. Maaş yüksekdikçe hayvani vergiler biniyor üzerine. O yüzden herkesin yaşam standardı aşağı yukarı aynı seviyelere çekiliyor.

Neyse maaş konusunu bırakırsak bi kenara, çalışma ortamı nasıl:
* Fazla mesai oluyor ama kuruşuna kadar ödeniyor. Fazla mesailerin saat ücreti normal saat ücretinin yarısı + tatil şeklinde oluyor. Mesela 8 saat fazla mesai yaptın, 1 günlük izin ve yarım günlük maaş hesabına ekleniyor.
* Günlük çalışma saati 7.5 saat. Ben genelde 8-9 saat çalışıp fazla mesai biriktiriyorum.
* İnsanlar anlayışlı ve üzerinize baskı kurmuyor. Burhan abinin dediği gibi "arkadaş yönetici" tarzında bir anlayış var.
* En üst düzey insanlar bile yanınıza gelip havadan sudan muhabbet edebiliyor. Türkiyedeki yönetici çalışan arası protokol burda yok. Japon bir ülke müdürü ile samimiyetimiz artmıştı ve adam bana naber derken bir de tekme attı, o derece yani. İnsanlara ismi ile hitap ediyorsunuz. Nasılsınız Ahmet Bey gibi bir ifade yok, onun yerine hellooo Peter, how you doin tarzında yaklaşımlar daha genel. (Peter da genel müdürmüş mesela).
* Teşvik ediyorlar, bir işi düzgün yapınca üst düzey insanlar bile biliyor sizin yaptığınızı, kimse sizin işinizin üzerine yatmıyor.
* Herkesin arabası var.
* Belçikadaki aileler çocuklarına düşkün, okul tatillerinde izin kullanıp zamanlarını çocukları ile geçiriyorlar. Zaten ailelerde 2-3 çocuk çok normal.

Aklıma gelenler bunlar, soru sorarsanız cevaplarım...

12 yorum:

Adsız dedi ki...

Neyse maaşını da öğrenmiş oldum böylece. :)) Bir dost!

Unknown dedi ki...

Gizlimiz saklımız yok :=)

Adsız dedi ki...

abi ben de Belciha da calışmak istiyörüm döner ustası, çakmakçılık, midye dolmacılık, pazarcılık, tekel maddeleri bütün her şeyden anlarım abi, senin yüksek mevkilerden tanıdıkların vardır yardım et de gelelim abi paralı evlilik de yaparım abi istersen.

Unknown dedi ki...

Estafurullah, biz seni bir çakmak ustası, midye dolmacı olarak değil bir atom mühendisi, astronot olarak görmek isteriz avrupa'da. Çekmece nükleer santralindeki havuza atlarsan, seni fantastik dörtlü kadrosunda Taş adam olarak işe aldırtırım. Maalesef kütük adam kadrosu yok.

Adsız dedi ki...

cok onemli bir konuyu atlamissin baris kardes. belcika'da normal izin suresi 20 isgunu. tatil olarak fazla mesailerle beraber 30 gune (yani 6 haftaya) kadar cikabiliyor ve hepsini bitirmek mecburi. turkiyede iki hafta ust uste yillik izin kullanmak icin bile epey kasmak gerekiyordu.

Adsız dedi ki...

Merhaba Baris,
Merak ettim, acaba sen bir zamanlari ICQda chat yapan Baris misin ? HepatitB veya Superman nickname'leri kullanan senmiydin ?

Unknown dedi ki...

Hadi canim inanmiyorum, evet o benim, klark.kent de kullandim sonralari, sen Fransadaydin dimi, muhakkak haberleselim, baris.gomlek(et)gmx.net.

Adsız dedi ki...

Peki bu 2000 Euro ilk işe giriş maaşı mı yoksa 3-5 sene tecrübelilerin aldıgı maaş mı?

Kamuran Candan dedi ki...

Selamlar Barış,

Öncelikle samimi bir şekilde tecrübelerini ve bilgilerini paylaştığın için teşekkür ederim.
Ben Yazılım ve Yazılım Test Uzmanıyım. 3 Yıldır kariyerime devam ediyorum. Türkiye'nin en büyük IT firmaları olan Türk Telekom, Vodafone Turkiye ve bunların bir takım alt şirketlerinde Teknoloji Danışmanı olarak çalıştım. Şu aralar Türksattan teklif aldım. Oraya geçmeyi planlıyorum. Ama şirketimden bırakmıyorlar. Ama hiçbir şey ilgimi çekmiyor. Tek istediğim Avrupa da çalışmak. Ama avrupalı bir işveren kendi vatandaşı dururken neden beni tercih etsin değil mi? Daha önce bir takım yabancı işverenle iş görüşmelerim oldu. Blue Card adında bir şey duydum. Ne kadar doğruluğu var bir fikrim yok. Avrupada çalışabilmek için neler yapmak gerekiyor? Bu konuda bana ve benim gibi yüksek kalifiye olup Türkiye'yi avrupada en iyi şekilde temsil edecek kişillerle bilgi ve tecrübeleri paylaşıp yol gösterebilir misin?

kamuran.candan@live.com

Şimdiden verdiğin bilgiler için çok teşekkürler. Sağlıcakla kal.

Adsız dedi ki...

Hangi devirde yasiyorsunuz ben anlamadim... bir temizlikci 1200 BRÜT maas aliyor. Keselim bunun sigortasini, emekliligini, vergilerini...kaldi eline 800...

biraz insanlarin gözünü boyamayi birakalim lütfen.

Ben kendim almanyada yasiyorum ve calisiyorum. Ve her is yeri sana 8 saatten fazla calistin diye maasini veya izin günlerini yükselmiyor. Bu her ise göre degisir. Reklamcilikta hic birsey almiyorsun. Her gün 9-10 saat calisiyorsun..nerde izin nerde ek maas?

Unknown dedi ki...

Muhendislik ve IT islerinde durum bu sekilde.

Adsız dedi ki...

peki bir diş hekiminin maaşı ne kadardır mesela?

ya da türkiyeden avrupaya gitsek orada bizi benimseyebilirler mi ve iş bulabilir miyiz bir diş hekimi olarak?